ریمپ چیست؟

ریمپ نوعی بهینه سازی برنامه کامپیوتر خودرو است که در آن کدهای ای سی یو و هگزها را که با C نوشته شده اند
تغییر میدهند، کد های
ای سی یو بصورت یک نقشه و یا جداول استاندارد هستند و بازنویسی و تغییر آنها را اصطلاحا
ریمپ گویند.
این کد ها مربوط به پارامترهای سنسورها و عملگراها است و معنای آنها را تنها یک برنامه نویس متوجه
میشود. هر سنسور یک جدول کد دارد
پس تعداد جداول بخاطر تعداد زیادی سنسور و عملگرد است.

معرفی سنسور و عملگرا

برای اینکه بهتر بحث را شرح دهیم به معرفی سنسور و عملگرا میپردازیم هر سنسوریک قطعه الکترومکانیکی
است که کار آن دریافت اطلاعات از
محیط درونی یا بیرونی خودرو و ارسال آنها به کامپیوتر (ECU) است، ای سی یو
پس ازتحلیل این داده ها، فرمان را برای عملگراها (مثل دریچه گاز
یا سوزن انژکتور) میفرستد. هر کدام از این 3 مرحله
یعنی دریافت اطلاعات ، تحلیل وارسال شامل جداول مجزای ایست و هر جدول با جداول دیگر
توسط جداول مواصلاتی
وصل میگردد. اکثر ریمپ کاران تنها جداول اصلی را میشناسند، این درحالیست که در مرکز کاراک به منظور رسیدن
به بهترین
نتیجه چیپ تیونینگ، علاوه بر جداول اصلی روی جداول فرعی بهینه سازی انجام میگردد.

ریمپ

ریمپ ای سی یو چیست؟

ای سی یو همان کامپیوتر یا مغز خودرو است. نسبت مخلوط سوخت و هوا بسیار مهم است. سوخت وقتی خیلی
زیاد باشد احتراق به اندازه کافی
انفجاری نخواهد بود و در این صورت مخلوط سوخت و هوا راندمان لازم را نخواهد داشت .
وقتی هوا خیلی زیاد باشد و مخلوط مانند یک بمب مینیاتوری
خاموش می شود و این کار منجر به خم شدن موتور و
آسیب دیدن قطعات خودرو می شود. در ریمپ ای سی یو این نسبت تصحیح میشود و عمر مفید
موتور افزایش می یابد.

ریمپ

مزایا و معایب 

اگر ریمپ توسط افراد متخصص انجام نشود باعث اسیب جدی به موتور خواهد شد. نکته قابل توجه این است که
تمامی تغییرات ریمپ ای سی یو با توجه
به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی و کیفیت سوخت بنزین ایران تغییر
می یابد تا بدون ایجاد مشکل در موتور و کاهش عمر موتور این تغییر انجام شود. نکته
قابل توجه این است که
خودرو های استاندارد که فاقد هدرز، کیت مکش ورود هوا و … اگر بدون در نظر گرفتن کیفیت سوخت اقدام به
افزایش زیاد اوانس
جرقه برای حصول حداکثر قدرت گردد منجر به ناک (احتراق زود رس) و افزایش دمای احتراق
خواهد شد. در حالت ناک نرخ انتقال حرارت نزدیک به ۱٫۷ برابر
می شود و در برخی موارد ممکن است باعث
ذوب شدن پیستون شود و همین افزایش دما تخریب کاتالیزور و آب شدن یا آسیب به سوپاپ ها را نیز در پی دارد.

انجام ریمپ توسط افراد غیرمتخصص

اگر در حین انجام عملیات ریمپ ECU توسط افراد غیر متخصص سوخت به صورت غیر اصولی کم یا زیاد شود، علاوه بر
افزایش مصرف سوخت باعث آسیب های
همچون خرابی کاتالیست، افزایش دمای موتور، سوختن واشر سرسیلندر و …
می شود.
افراد غیر حرفه ای با تغییر در برنامه ای سی یو اقدام به حذف سنسور میل سوپاپ می کنند تا خطای سنسور
موقعیت میل سوپاپ را حذف کنند. این افراد در
حقیقت به جای حل مسئله و رفع سر منشا ایراد صورت مسئله را پاک می کنند.